|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMA / PSA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMA
/
PSA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Pravděpodobnost a statistika A
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
104 / -
|
0 / -
|
2 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KMA/PSA-A
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem tohoto předmětu je seznámit studenty se základními pojmy a metodami teorie pravděpodobnosti a matematické statistiky.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na zápočet: Ve dvou prověrkách získat v součtu alespoň 50% bodů z maxima.
Garantem předmětu je stanoveno, že zápočet se při opakovaném zapsání
neuznává (viz čl. 24, odst. 3 SZŘ ZČU).
Požadavky ke zkoušce: Znalost a porozumění látce v rozsahu přednášek a cvičení, správná pravděpodobnostní a geometrická interpretace, použití v příkladech. Zkouška je písemná doplněná krátkou ústní částí.
|
Obsah
|
Náhodný jev. Operace s jevy. Pravděpodobnost (ppst) . Ppst opačného jevu, ppst sjednocení jevů. Podmíněná ppst, nezávislost jevů. Věta o úplné ppsti. Bayesova věta.
Náhodná veličina. Ppstní funkce. Hustota ppsti. Distribuční funkce.Střední hodnota, rozptyl, směrodatná odchylka. Momenty.
Některá rozdělení diskrétního typu - binomické, alternativní, hypergeometrické, Poissonovo.
Některá rozdělení spojitého typu - rovnoměrné, exponenciální, normální. Aproximace normálním rozdělením.
Kvantily. Transformace náh. veličiny. Rozdělení logaritmicko-normální, Studentovo, chí-kvadrát.
Náhodný vektor, kovariance, korelační koeficient. Korelační matice. Vícerozměrné normální rozdělení.
Náhodný výběr. Výběrová statistika. Bodový odhad. Některé intervalové odhady.
Statistická hypotéza, kritický obor, hladina významnosti, chyba 1. a 2. druhu. Testy některých parametrických hypotéz.
Chí-kvadrát test dobré shody. Kontingenční tabulka. Testy nezávislosti.
Korelace. Výběrový koeficient korelace. F-rozdělení. Test shody dvou středních hodnot, resp. dvou rozptylů.
Regrese. Regresní přímka.Další typy regresních funkcí. Odhady regresních koeficientů.
Intenzita poruch. Weibullovo rozdělení. Součet náhodných veličin. Gama rozdělení.
Některé aplikace ppsti a matematické statistiky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
RNDr. Blanka Šedivá, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
RNDr. Zdeněk Kobeda (100%),
RNDr. Blanka Šedivá, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Mgr. Michal Friesl, Ph.D. (100%),
RNDr. Zdeněk Kobeda (100%),
RNDr. Blanka Šedivá, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Reif, J. Metody matematické statistiky. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-302-7.
-
Základní:
Reif, Jiří; Kobeda, Zdeněk. Úvod do pravděpodobnosti a spolehlivosti. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-702-5.
-
Doporučená:
Rosner, Bernard. Fundamentals of biostatistics. Belmont: Brooks/Cole, 2010. ISBN 978-0-538-73349-6.
-
Doporučená:
Devore, Jay L. Probability and statistics for engineering and the sciences. Boston, MA: Brooks/Cole, Cengage Learning, 2012. ISBN 978-0-538-73349-6.
-
Doporučená:
Ayyub, Bilal M.; McCuen, Richard H. Probability, statistics, and reliability for engineers and scientists. Third edition. 2011. ISBN 978-1-4398-0951-8.
-
Doporučená:
Brousek, Jan; Ryjáček, Zdeněk. Sbírka řešených příkladů z počtu pravděpodobnosti. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1999. ISBN 80-7082-063-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
45
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Celkem
|
140
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
aplikovat základy diferenciálního počtu při analýze prúběhu funkce |
formulovat základní kombinatorické úvahy |
interpretovat geometrický význam určitého integrálu |
zvolit vhodný postup při řešení jednoduchých kombinatrorických úloh |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat průběh a extrémy funkce |
načrtnout grafy elementárních funkci |
spočítat derivaci a integrál funkce reálné proměnné ( v rozsahu M1, resp.MA1, resp. M1S ) |
upravit výrazy s kombinačními čísly a faktoriály |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
formulovat statistickou hypotézu |
realizovat základní metody regresní a korelační analýzy |
rozpoznat základní typy diskrétních a spojitých rozdělení pravděpodobnosti |
vybrat vhodný statistický test pro test hypotézy |
využít diferenciálního a integrálního počtu k výpočtúm pravděpodobností |
zvolit vhodný plán pro statistické experimenty |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
interpretovat správně statistické výsledky |
použít metod popisné statistiky k shrnutí informací z dat |
spočítat pravděpodobnost a podmíněnou pravděpodobnost jevu |
vypočítat bodové a intervalové odhady parametru rozdělení |
vypočítat základní charakteristiky diskrétních a spojitých typů rozdělení pravděpodobnosti |
zhodnotit vhodnost použitého resgesního modelu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Přednáška založená na výkladu, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Přednáška založená na výkladu, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Přednáška založená na výkladu, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
|
|
|
|